Program konferencji "W teatrze dziejów"

Międzynarodowa Konferencja Naukowa
W teatrze dziejów. O dramacie historycznym od 1864 roku do dzisiaj
(9-10 maja 2016)

Poniedziałek 9 maja
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich
(sala Balowa)
9.00-11.20 obrady i dyskusja
9.00 Powitanie uczestników konferencji
9.20 – 10.00 prof. dr hab. Dobrochna Ratajczakowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Po co dramatowi historia – po co historii dramat
10.00  prof. dr hab. Jacek Kopciński, Instytut Badań Literackich PAN – Dramatyzowanie historii: wizja lokalna, niby-reportaż, opowieści z krypty
10.20 prof. dr hab. Włodzimierz Szturc, Uniwersytet Jagielloński – Poetyka a polityka  dramatu po 1968 roku
10.40 dr Olga Ciwkacz, Uniwersytet w Iwanofrankowsku (Ukraina) – Recepcja i interpretacja dramatów historycznych na scenie polskiego teatru w Stanisławowie  (1867-1939)
11.00 dyskusja
11.20-11.40 przerwa kawowa
                                                              

Podział na sesje
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich
(sala Balowa)
11.40 -13.40 obrady i dyskusja
11.40  dr Edyta Gracz-Chmura, Uniwersytet Jagielloński – Budowanie wspólnoty? Obraz wsi pouwłaszczeniowej w dramatach Władysława Ludwika Anczyca
12.00 dr Iwona Gosik-Kapelińska, Uniwersytet Warszawski – Adam Bełcikowski komediopisarzem historycznym
12.20 dr hab. Beata K. Obsulewicz-Niewińska, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – Śmierć nie boli. O Arri. Tragedia w 3 aktach wierszem Józefa Kościelskiego
12.40 prof. dr hab. Tomasz Sobieraj, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Zmagania z formą, czyli blaski i cienie dramatu historycznego Wit Stwosz Wincentego Rapackiego
13.00 dr Dawid Maria Osiński, Uniwersytet Warszawski – Figury oświeconych i figury Oświecenia w dramacie historycznym drugiej połowy XIX wieku
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00 obrady i dyskusja
14.40 dr hab. Monika Gabryś, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Z „prehistorii Słowian" - Mściwój i Swanhilda Bronisława Grabowskiego
15.00 prof. dr hab. Maria Jolanta Olszewska, Uniwersytet Warszawski – Historia Serbów w dramat przekuta (Królewicz Marko Bronisława Grabowskiego)

15.20 dr hab. Hanna Ratuszna, profesor Uniwersytetu Mikołaja KopernikaProrokini – światło w ciemności – dramat historyczny Bronisława Grabowskiego
15.40 dyskusja
1.00
Gosik Kapelińska
a
onferencji16.00 – 16.20 przerwa kawowa
16.20 – 18.00 obrady i dyskusja
16.20 dr hab. Małgorzata Okulicz-Kozaryn, Uniwersytet Adama Mickiewicza –  Idee religii ludzkości w tryptyku dramatycznym Z przeszłości Marii Konopnickiej
16.40 s. dr hab. Wiesława Tomaszewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Projekcja jakości metafizycznych w dramatach Margaret (Marii Gertrudy Skórzewskiej)
17.00 dr Mateusz Skucha, Uniwersytet JagiellońskiGórą Radziwiłł Adolfa Walewskiego, albo… jak Kraszewskiego na scenę przerabiano
17.20 dr hab. Dorota Fox, dr hab. Grażyna Maroszczuk, Uniwersytet Śląski – Wobec historii, wobec polskości. Funkcje nawiązań historycznych w twórczości dramatycznej pisarzy śląskich XIX wieku (Jan Nikodem Jaroń, Piotr Kołodziej, Karol Miarka, Julian Ligoń)
17.40 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia
                                                                                                                     
Poniedziałek (równolegle)
 Pałac Kazimierzowski
(sala nr 15)
11.40 -13.40 obrady i dyskusja
11.40 dr hab. Wiesław Ratajczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza – Leopolda Starzeńskiego dramaty o dziejach Ukrainy. Dramat Stracona wideta
12.00 dr hab. Marek Dybizbański, Uniwersytet Opolski – Komedia historyczna, czyli romantyczne koneksje teatru Eugène'a Scribe’a
12.20 dr hab. Anna Podstawka, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Polska recepcja dramatów historycznych Augusta Strindberga
12.40 dr hab. Magdalena Maria Piotrowska, profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza – Obrazy  świetlne a przestrzeń dramatu historycznego
13.00 mgr Dominika Szymocha – O niestosowności „trylerowania” przez króla Sobieskiego, czyli zmagania z historią w polskich librettach operowych Młodej Polski. Rekonesans
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00 obrady i dyskusja
14.40 mgr Agnieszka Karlińska, Uniwersytet Warszawski – Kreowanie autentyczności: strategie „ucieleśnionej przejrzystości” w dramacie historycznym przełomu XIX i XX wieku
15.00 dr Marta M. Kacprzak, Uniwersytet Warszawski – Kultura staropolska w dramacie młodopolskim. Jegomość Pan Rej w Babinie Adolfa Nowaczyńskiego

15.20 ks. dr Grzegorz Głąb, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Napoleon zdegradowany?! O Bogu wojny Adolfa Nowaczyńskiego
15.40 dyskusja
1.00
Gosik Kapelińska
a
onferencji16.00 – 16.20 przerwa kawowa
16.20 – 17.40 obrady i dyskusja
16.20 mgr Halina Kucyk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Problem zdrady jako aspekt  przemian społecznych w dramacie historycznym Donna Aluica Jerzego Żuławskiego
16.40 Joanna Dobrowolska, Uniwersytet Warszawski – Dramat historyczny w twórczości Jadwigi Marcinowskiej. Młodopolska wizja narodzin Królestwa Polskiego i schyłku Rzeczypospolitej Obojga Narodów w Twórcy i Kościuszce
17.00 dr hab. Edward Jakiel, Uniwersytet Gdański – O zapomnianym dramacie bolesławowskim z początku XX wieku (Bolesław Śmiały, ksiądz Dionizy Bączkowski)
17.20 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia


wtorek 10 maja
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich
9.00-10.40 obrady i dyskusja
9.00 mgr Michał Zdunik, Uniwersytet Warszawski – Polski dramat postsakralny – polski dramat posthistoryczny. Próba nowej metodologii.
9.20 dr hab. Elżbieta Flis-Czerniak, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Wokół Bolesława Śmiałego Stanisława Wyspiańskiego
9.40 dr hab. Magdalena Sadlik, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – Sceniczne losy Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego
10.00 dr Michał Mizera, Uniwersytet Warszawski – Stanisław Zygmunt August Wyspiański
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady i dyskusja
11.00 Michał Krzysztof Dudek, Uniwersytet Warszawski – Zdemaskować historię – pomysł arcygroteskowy. Messe Noire dziejów w Termopilach polskich Tadeusza Micińskiego 
11.20 dr hab. Beata Utkowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach – Transgresje (gatunkowe) i granice (kulturowe). O sposobie budowania wizji rzezi galicyjskiej w Turoniu Stefana Żeromskiego
11.40 dr Elżbieta Wróbel, Akademia Jana Długosza w Częstochowie – Z recenzenckiej perspektywy. Emil Breiter o warszawskich inscenizacjach dramatu historycznego w latach dwudziestych XX wieku.
12.00 dr hab. Grażyna Legutko, profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego – Od paraboli do weryzmu. Obraz bolszewizmu w dramacie polskim z lat dwudziestych
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20 obrady i dyskusja
13.00 dr Marek Średniawa, Instytut WitkacegoGyubal Wahazar. Ponadczasowość i uniwersalność historiozoficzna nieeuklidesowych dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza
13.20 mgr Dominik Gac, Instytut Witkacego,  Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Dwie wojny, dwie historiozofie. Miejsce historii w tekstach dramatycznych Andrzeja Rybickiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
13.40 mgr Przemysław Pawlak, Instytut Witkacego, IS PAN – Kamuflaże postaci historycznych w dramatach Witkacego
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 -17.20 obrady i dyskusja
15.20 dr Joanna Warońska, Akademia Jana Długosza w Częstochowie – Dramat historyczny w refleksji Skamandrytów
15.40 mgr Anna Dżabagina, Uniwersytet Warszawski – Eleonory Kalkowskiej historyczna fantazja na berlińską̨ Wiosnę̨ Ludów – März: Dramatische Bilderfolge aus dem Jahre 48
16.00 mgr Marta Krystyna Tylkowska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Dwie interpretacje Sprawy Dantona Stanisławy Przybyszewskiej
16.20 mgr Agnieszka Wasilewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – W obronie „źrenicy wolności” – ideologizacja w dramacie Ferdynanda Goetla Samuel Zborowski (Rycerz na Podolu)
16.40 Apolinary Rzońca, Akademia Teatralna im. Zelwerowicza, Co się zdarzyło w Nohant?  Próba odpowiedzi na podstawie dramatu Lato w Nohant Jarosława Iwaszkiewicza oraz wybranych inscenizacji w polskim teatrze drugiej połowy XX wieku
17.00 – 17.20 dyskusja
17.40 - 18.00 przerwa kawowa
18.00 – 19.40 obrady i dyskusja
18.00 dr hab. Jacek Rozmus, Uniwersytet Pedagogiczny w KrakowieGałązka rozmarynu Zygmunta Nowakowskiego
18.20 mgr Marek Grajek, Uniwersytet WarszawskiHistoria na wyrywki Wacława Grubińskiego
18.40 mgr Tomasz P. Bocheński, Uniwersytet Jagielloński – Remis dziejów? Historia i rewolucja w koncepcji i dramacie Andrzeja Trzebińskiego
19.00 dr Karol Samsel, Uniwersytet Warszawski – Cypriana Norwida i Tadeusza Gajcego koncepcje historycznego misterium – na przykładach Wandy oraz Misterium niedzielnego
19.20 dyskusja
19.40 Zakończenie obrad II dnia

Wtorek 10 maja - równolegle
Pałac Kazimierzowski
9.00-10.40 obrady i dyskusja
9.00 dr hab. Ewa Nawrocka, Uniwersytet Gdański – O dramatach historycznych Marii Dąbrowskiej (Geniusz  sierocyStanisław i Bogumił)
9.20 mgr Katarzyna Małgowska, Uniwersytet Warszawski – Rozliczenia i diagnozy. Pierwsze dni II wojny światowej w Domku z kart Emila Zegadłowicza
9.40 prof. dr hab. Mirosława Ołdakowska-Kuflowa, Katolicki Uniwersytet Lubelski  Nieromantyczny dramat o romantyzmie. Noce narodowe Romana Brandstaettera
10.00 mgr Maciej Chojnowski, Uniwersytet Warszawski – Historia – teatr – polityka. Dramaty historyczne przedstawicieli teatru zaangażowanego społecznie w Hiszpanii frankistowskiej na temat Chojnowskiego (dramaty powstające w epoce pofrankistowskiej)
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady i dyskusja
11.00 dr Piotr Morawski, Uniwersytet WarszawskiCaryca Katarzyna Jolanty Janiczak jako dramat historyczny
11.20 dr Beata Popczyk-Szczęsna, Uniwersytet Śląski – Portret(y) carycy – Semiramida Macieja Wojtyszki i Caryca Katarzyna Jolanty Janiczak
11.40 mgr Ewa Uniejewska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – Co by było gdyby, czyli Macieja Wojtyszki zabawy z historią
12.00 dr hab.  Marek Kochanowski,  Uniwersytet w Białymstoku – Koniec historii w trylogii wierszalińskiej Tadeusza Słobodzianka (Car Mikołaj, Prorok Ilija, Śmierć proroka)
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20 obrady i dyskusja
13.00 prof. dr hab. Ewa Wąchocka, Uniwersytet Śląski – Historyczne rewizje Władysława Terleckiego
13.20 dr Antoni Winch, Instytut Sztuki PAN – Dramat historyczny, czyli dramat historii w twórczości Sławomira Mrożka
13.40 dr hab. Anna Sobiecka, profesor Akademii Pomorskiej w Słupsku – Dramatyzacje historii w nowym polskim dramacie (na wybranych przykładach)
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 dr Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Instytut Badań Literackich PAN – Wobec historii. Romantyczny heroizm i ciało cierpiące w Krzaku gorejącym Janusza Krasińskiego
15.40 prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz, Uniwersytet Warszawski – „Wydarzenie dramatyczne”. Forma sceniczna jako spełnienie/zapis trudnego doświadczenia historycznego we współczesnej literaturze autobiograficznej (Osiecka, Konwicki, Tulli)
16.00 mgr Karolina Matuszewska, Uniwersytet Warszawski – Mindaugas, Mažvydas i Katedra jako filary litewskiej świadomości narodowej, czyli o trylogii dramatycznej Justinasa Marcinkevičiusa
16.20 dr Jacek Mikołajczyk, Uniwersytet Śląski Hamilton Lina-Manuela Mirandy: musical historyczny dzisiaj
16.40 mgr Kamila Łapicka, Uniwersytet Warszawski – Niewygodne pytania do teraźniejszości, czyli esej Dramaturgo como historiador (Dramaturg jako historyk) Juana Mayorgi
17.00 dyskusja
17.20 – 17.40 przerwa kawowa
17.40 – 19.20 obrady i dyskusja
17.40 dr hab. Krystyna Latawiec, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – „Komizm historii" w teatralnych inscenizacjach przeszłości
18.00 mgr Paulina Drozdowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego Hemar. Poeta przeklęty i Kordian – polityczny testament Piotra Szczerskiego
18.20 mgr Małgorzata Andrzejak-Nowara, Uniwersytet Opolski – Jerzego Jarockiego Sprawa czyli  Słowacki (nie)kanoniczny?
18.40 mgr Katarzyna Raduszyńska, Instytut Sztuki PAN – Jak dziś pisać dramaty historyczne i jak je dziś wystawiać? – strategie, zwrot pamięciowy, relacja między pamięcią a historią, narzędzia sceniczne
19.00 dyskusja
19.20 Zakończenie obrad II dnia