Międzynarodowa
Konferencja Naukowa
W
teatrze dziejów. O dramacie historycznym od 1864 roku do dzisiaj
(9-10 maja 2016)
(9-10 maja 2016)
Poniedziałek
9 maja
Pałac
Tyszkiewiczów-Potockich
(sala Balowa)
(sala Balowa)
9.00-11.20
obrady i dyskusja
9.00 Powitanie uczestników konferencji
9.20 – 10.00 prof.
dr hab. Dobrochna Ratajczakowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Po co
dramatowi historia – po co historii dramat
10.00 prof. dr
hab. Jacek Kopciński, Instytut Badań Literackich PAN – Dramatyzowanie
historii: wizja lokalna, niby-reportaż, opowieści z krypty
10.20 prof. dr
hab. Włodzimierz Szturc, Uniwersytet Jagielloński – Poetyka a polityka dramatu po 1968 roku
10.40 dr Olga
Ciwkacz, Uniwersytet w Iwanofrankowsku (Ukraina) – Recepcja i interpretacja
dramatów historycznych na scenie polskiego teatru w Stanisławowie (1867-1939)
11.00 dyskusja
11.20-11.40 przerwa kawowa
Podział na sesje
Pałac
Tyszkiewiczów-Potockich
(sala Balowa)
(sala Balowa)
11.40 -13.40
obrady i dyskusja
11.40 dr Edyta Gracz-Chmura, Uniwersytet
Jagielloński – Budowanie wspólnoty? Obraz wsi pouwłaszczeniowej w dramatach
Władysława Ludwika Anczyca
12.00 dr Iwona
Gosik-Kapelińska, Uniwersytet Warszawski – Adam Bełcikowski komediopisarzem
historycznym
12.20 dr hab.
Beata K. Obsulewicz-Niewińska, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
– Śmierć nie boli. O Arri. Tragedia w
3 aktach wierszem Józefa Kościelskiego
12.40 prof. dr
hab. Tomasz Sobieraj, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Zmagania z formą,
czyli blaski i cienie dramatu historycznego Wit
Stwosz Wincentego Rapackiego
13.00 dr Dawid
Maria Osiński, Uniwersytet Warszawski – Figury oświeconych i figury
Oświecenia w dramacie historycznym drugiej połowy XIX wieku
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00
obrady i dyskusja
14.40 dr hab.
Monika Gabryś, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Z „prehistorii
Słowian" - Mściwój i Swanhilda
Bronisława Grabowskiego
15.00 prof. dr hab.
Maria Jolanta Olszewska, Uniwersytet Warszawski – Historia Serbów w dramat
przekuta (Królewicz Marko Bronisława
Grabowskiego)
15.20 dr hab.
Hanna Ratuszna, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – Prorokini – światło w ciemności – dramat
historyczny Bronisława Grabowskiego
15.40 dyskusja
16.00 –
16.20 przerwa kawowa
16.20 – 18.00
obrady i dyskusja
16.20 dr hab. Małgorzata Okulicz-Kozaryn,
Uniwersytet Adama Mickiewicza – Idee religii ludzkości w tryptyku dramatycznym
Z przeszłości Marii Konopnickiej
16.40 s. dr hab.
Wiesława Tomaszewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Projekcja jakości metafizycznych w dramatach Margaret (Marii Gertrudy Skórzewskiej)
17.00 dr
Mateusz Skucha, Uniwersytet Jagielloński – Górą Radziwiłł Adolfa Walewskiego, albo… jak Kraszewskiego na scenę
przerabiano
17.20 dr hab. Dorota Fox, dr hab. Grażyna Maroszczuk, Uniwersytet
Śląski – Wobec historii, wobec polskości. Funkcje
nawiązań historycznych w twórczości dramatycznej pisarzy śląskich XIX wieku
(Jan Nikodem Jaroń, Piotr Kołodziej, Karol Miarka, Julian Ligoń)
17.40 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia
Poniedziałek
(równolegle)
Pałac Kazimierzowski
(sala nr 15)
(sala nr 15)
11.40 -13.40
obrady i dyskusja
11.40 dr hab. Wiesław Ratajczak, prof. Uniwersytetu Adama
Mickiewicza – Leopolda
Starzeńskiego dramaty o dziejach Ukrainy. Dramat Stracona wideta
12.00 dr
hab. Marek Dybizbański, Uniwersytet Opolski – Komedia historyczna, czyli
romantyczne koneksje teatru Eugène'a Scribe’a
12.20 dr hab.
Anna Podstawka, Katolicki
Uniwersytet Lubelski – Polska recepcja dramatów historycznych Augusta
Strindberga
12.40 dr hab.
Magdalena Maria Piotrowska, profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza –
Obrazy świetlne a przestrzeń dramatu
historycznego
13.00 mgr
Dominika Szymocha – O niestosowności „trylerowania” przez króla
Sobieskiego, czyli zmagania z historią w polskich librettach operowych Młodej
Polski. Rekonesans
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00
obrady i dyskusja
14.40 mgr
Agnieszka Karlińska, Uniwersytet Warszawski
– Kreowanie autentyczności: strategie „ucieleśnionej przejrzystości” w
dramacie historycznym przełomu XIX i XX wieku
15.00 dr Marta M.
Kacprzak,
Uniwersytet Warszawski – Kultura
staropolska w dramacie młodopolskim. Jegomość
Pan Rej w Babinie Adolfa Nowaczyńskiego
15.20 ks. dr
Grzegorz Głąb, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Napoleon zdegradowany?! O Bogu wojny Adolfa Nowaczyńskiego
15.40 dyskusja
16.00 –
16.20 przerwa kawowa
16.20 – 17.40
obrady i dyskusja
16.20 mgr Halina Kucyk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
– Problem zdrady jako aspekt przemian
społecznych w dramacie historycznym Donna
Aluica Jerzego Żuławskiego
16.40 Joanna Dobrowolska, Uniwersytet
Warszawski – Dramat historyczny w twórczości Jadwigi
Marcinowskiej. Młodopolska wizja narodzin Królestwa Polskiego i schyłku
Rzeczypospolitej Obojga Narodów w Twórcy
i Kościuszce
17.00 dr hab.
Edward Jakiel, Uniwersytet Gdański – O zapomnianym dramacie bolesławowskim
z początku XX wieku (Bolesław Śmiały,
ksiądz Dionizy Bączkowski)
17.20 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia
wtorek
10 maja
Pałac
Tyszkiewiczów-Potockich
9.00-10.40
obrady i dyskusja
9.00 mgr Michał
Zdunik, Uniwersytet Warszawski –
Polski dramat postsakralny – polski dramat posthistoryczny. Próba nowej
metodologii.
9.20 dr hab. Elżbieta Flis-Czerniak, Uniwersytet Marii
Curie-Skłodowskiej – Wokół Bolesława Śmiałego Stanisława
Wyspiańskiego
9.40 dr hab.
Magdalena Sadlik, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – Sceniczne losy Nocy listopadowej Stanisława
Wyspiańskiego
10.00 dr Michał
Mizera, Uniwersytet Warszawski – Stanisław Zygmunt August Wyspiański
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady
i dyskusja
11.00 Michał
Krzysztof Dudek, Uniwersytet Warszawski – Zdemaskować historię – pomysł
arcygroteskowy. Messe Noire dziejów w
Termopilach polskich Tadeusza
Micińskiego
11.20 dr hab.
Beata Utkowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach – Transgresje
(gatunkowe) i granice (kulturowe). O sposobie budowania wizji rzezi
galicyjskiej w Turoniu Stefana
Żeromskiego
11.40 dr
Elżbieta Wróbel, Akademia Jana Długosza w Częstochowie – Z recenzenckiej
perspektywy. Emil Breiter o warszawskich inscenizacjach dramatu historycznego w
latach dwudziestych XX wieku.
12.00 dr hab.
Grażyna Legutko, profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego – Od paraboli do
weryzmu. Obraz bolszewizmu w dramacie polskim z lat dwudziestych
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20
obrady i dyskusja
13.00 dr Marek
Średniawa, Instytut Witkacego – Gyubal
Wahazar. Ponadczasowość i uniwersalność historiozoficzna nieeuklidesowych
dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza
13.20 mgr
Dominik Gac, Instytut Witkacego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej –
Dwie wojny, dwie historiozofie. Miejsce historii w tekstach dramatycznych
Andrzeja Rybickiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
13.40 mgr Przemysław
Pawlak, Instytut Witkacego, IS PAN – Kamuflaże postaci historycznych w
dramatach Witkacego
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 -17.20
obrady i dyskusja
15.20 dr Joanna Warońska, Akademia Jana Długosza w
Częstochowie – Dramat historyczny w
refleksji Skamandrytów
15.40 mgr Anna
Dżabagina, Uniwersytet Warszawski –
Eleonory Kalkowskiej historyczna fantazja na berlińską̨ Wiosnę̨ Ludów – März: Dramatische Bilderfolge aus dem Jahre
48
16.00 mgr Marta Krystyna Tylkowska,
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Dwie interpretacje Sprawy Dantona Stanisławy
Przybyszewskiej
16.20 mgr Agnieszka
Wasilewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – W obronie „źrenicy
wolności” – ideologizacja w dramacie Ferdynanda Goetla Samuel Zborowski (Rycerz na
Podolu)
16.40 Apolinary
Rzońca, Akademia Teatralna im. Zelwerowicza, Co się zdarzyło w Nohant?
Próba
odpowiedzi na podstawie dramatu Lato w
Nohant Jarosława Iwaszkiewicza oraz wybranych inscenizacji w polskim
teatrze drugiej połowy XX wieku
17.00 – 17.20 dyskusja
17.40 - 18.00 przerwa kawowa
18.00 – 19.40
obrady i dyskusja
18.00 dr hab.
Jacek Rozmus, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – Gałązka rozmarynu Zygmunta Nowakowskiego
18.20 mgr Marek
Grajek, Uniwersytet Warszawski – Historia
na wyrywki Wacława Grubińskiego
18.40 mgr
Tomasz P. Bocheński, Uniwersytet Jagielloński – Remis dziejów? Historia i
rewolucja w koncepcji i dramacie Andrzeja Trzebińskiego
19.00 dr Karol
Samsel, Uniwersytet Warszawski – Cypriana Norwida i Tadeusza Gajcego
koncepcje historycznego misterium – na przykładach Wandy oraz Misterium
niedzielnego
19.20 dyskusja
19.40 Zakończenie obrad II dnia
Wtorek 10 maja - równolegle
Pałac
Kazimierzowski
9.00-10.40
obrady i dyskusja
9.00 dr hab.
Ewa Nawrocka, Uniwersytet Gdański – O dramatach historycznych Marii
Dąbrowskiej (Geniusz sierocy,
Stanisław i Bogumił)
9.20 mgr
Katarzyna Małgowska, Uniwersytet Warszawski – Rozliczenia i diagnozy.
Pierwsze dni II wojny światowej w Domku z
kart Emila Zegadłowicza
9.40 prof. dr hab. Mirosława Ołdakowska-Kuflowa,
Katolicki Uniwersytet Lubelski –
Nieromantyczny dramat o romantyzmie.
Noce narodowe Romana Brandstaettera
10.00 mgr
Maciej Chojnowski, Uniwersytet Warszawski – Historia – teatr – polityka.
Dramaty historyczne przedstawicieli teatru zaangażowanego społecznie w
Hiszpanii frankistowskiej na temat Chojnowskiego (dramaty powstające w epoce
pofrankistowskiej)
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady
i dyskusja
11.00 dr Piotr
Morawski, Uniwersytet Warszawski – Caryca
Katarzyna Jolanty Janiczak jako dramat historyczny
11.20 dr Beata
Popczyk-Szczęsna, Uniwersytet Śląski – Portret(y) carycy – Semiramida Macieja Wojtyszki i Caryca Katarzyna Jolanty Janiczak
11.40 mgr Ewa
Uniejewska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – Co by było gdyby, czyli
Macieja Wojtyszki zabawy z historią
12.00 dr
hab. Marek Kochanowski, Uniwersytet w Białymstoku – Koniec
historii w trylogii wierszalińskiej Tadeusza Słobodzianka (Car Mikołaj, Prorok Ilija,
Śmierć proroka)
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20
obrady i dyskusja
13.00 prof. dr
hab. Ewa Wąchocka, Uniwersytet Śląski – Historyczne rewizje Władysława
Terleckiego
13.20 dr Antoni
Winch, Instytut Sztuki PAN – Dramat historyczny, czyli dramat historii w
twórczości Sławomira Mrożka
13.40 dr hab. Anna Sobiecka, profesor Akademii
Pomorskiej w Słupsku – Dramatyzacje
historii w nowym polskim dramacie (na wybranych przykładach)
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 dr
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Instytut Badań Literackich PAN – Wobec
historii. Romantyczny heroizm i ciało cierpiące w Krzaku gorejącym Janusza
Krasińskiego
15.40 prof.
dr hab. Andrzej Zieniewicz, Uniwersytet
Warszawski – „Wydarzenie dramatyczne”. Forma sceniczna jako
spełnienie/zapis trudnego doświadczenia historycznego we współczesnej
literaturze autobiograficznej (Osiecka, Konwicki, Tulli)
16.00 mgr Karolina Matuszewska, Uniwersytet
Warszawski – Mindaugas, Mažvydas i Katedra jako filary
litewskiej świadomości narodowej, czyli o trylogii dramatycznej Justinasa
Marcinkevičiusa
16.20 dr Jacek Mikołajczyk, Uniwersytet
Śląski – Hamilton
Lina-Manuela Mirandy: musical historyczny dzisiaj
16.40 mgr Kamila Łapicka, Uniwersytet
Warszawski – Niewygodne pytania do teraźniejszości, czyli esej Dramaturgo como historiador (Dramaturg jako historyk) Juana Mayorgi
17.00 dyskusja
17.20 – 17.40 przerwa kawowa
17.40 – 19.20
obrady i dyskusja
17.40 dr hab.
Krystyna Latawiec, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – „Komizm
historii" w teatralnych inscenizacjach przeszłości
18.00 mgr
Paulina Drozdowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego – Hemar. Poeta przeklęty i Kordian – polityczny testament
Piotra Szczerskiego
18.20 mgr
Małgorzata Andrzejak-Nowara, Uniwersytet Opolski – Jerzego Jarockiego Sprawa czyli Słowacki (nie)kanoniczny?
18.40 mgr Katarzyna Raduszyńska, Instytut Sztuki PAN – Jak dziś pisać dramaty historyczne i
jak je dziś wystawiać? – strategie, zwrot pamięciowy, relacja między pamięcią a
historią, narzędzia sceniczne
19.00
dyskusja
19.20 Zakończenie obrad II dnia